AFSTELGEGEVENS
 
WP suspension
Showa suspension
KYB suspension
 

INSTRUCTIES

Een goede afstelling van de vering is heel persoonlijk. Als het veerspakket de juiste setup heeft kun je zelf aan de slag.

Het afstellen van de vrije doorhang (SAG) van de achterschokdemper.
En van de belangrijkste zaken om zelf af te stellen is de vrije doorhang van de schokdemper. Je kunt dit het beste alsvolgt doen:
1) Zet de motor op een bok met het achterwiel vrij
    van de grond.
2) Meet de afstand van de as van het achterwiel tot
    een punt van het spatbord zoals bijvoorbeeld op
    de foto hiernaast. Schrijf deze waarde op
    (waarde 1)
3) Haal de motor van de bok en meet nogmaals
    dezelfde afstand.Schrijf ook deze waarde op
    (waarde 2).
4) Ga, als berijder, met crosskleren aan en helm op
   op de motor zitten en meet nogmaals dezelfde
   afstand. Schrijf ook deze waarde op (waarde 3).
5) Onbelaste vrije doorhang:
   waarde 1 - waarde 2 = (moet tussen 25 en 35
   mm zijn / bij KTM tussen 33 en 38 mm)
6) Belaste vrije doorhang:
   waarde 1 - waarde 3 = (moet tussen 90 en 105
   mm zijn)
7) Stel de achterveer af door de opsluitringen in- of
    uit te draaien.

De combinatie van punt 5 en 6 zijn belangrijk en zegt wat over de veer van de schokdemper.

Is bijvoorbeeld de onbelaste vrijde doorhang 25mm en de belaste vrijde doorhang 110 mm dan is de veer te zacht voor de berijder.

   

 

De juiste afstelling van de voorvork
De vrije doorhang van de voorvork verschilt per merk en type voorvork. Voor KTM vanaf modeljaar 2007 is het volgende van toepassing:
1)
Zet de motor op een bok met het voorwiel vrij
    van de grond.
2) Meet de afstand van de as van het voorwiel tot
    een vast punt van het stuur. Schrijf deze waarde
    op (waarde 1)
3) Haal de motor van de bok en meet nogmaals
    dezelfde afstand.Schrijf ook deze waarde op
    (waarde 2).
4) Onbelaste vrije doorhang:
   waarde 1 - waarde 2 = (moet ongeveer 30 mm
   zijn)

Ingaande demping (compressie) standaard instelling:
Bovenaan de vork: 24 kliks open vanaf dicht

Voorvering te hard?
Bovenaan de vork naar 26 kliks of verder open

Voorvering te zacht?
Bovenaan de vork naar 24 kliks of verder dicht

Uitgaande demping (rebound) standaard instelling:
Onderaan de vork 22 kliks open vanaf dicht.

Vork te snel uit?
Naar + draaien, dus naar 20 kliks of minder vanaf dicht.

Vork te langzaam uit?
Naar - draaien, dus naar 24 kliks of meer vanaf dicht.

   

De afstelling van een KTM achterschokdemper
PDS Type, vanaf modeljaar 2007.

Vrije doorhang
- Bij eigen gewicht motor: 33-38 mm (verschil tussen motor op de bok, dan de motor van de bok halen, een paar keer veren en meten)
- Met berijder: 90-105 MM

Ingaande demping (compressie)
- Afstellen op reservoir
- Standaard 15 kliks open vanaf dicht

Ingaande demping te hard?
Schroef op het reservoir draaien naar 18 kliks of meer vanaf dicht.

Ingaande demping te zacht?
Schroef op het reservoir draaien naar 10 kliks of minder vanaf dicht.

Uitgaande demping (rebound)
- afstellen onder op de schokbreker
- Standaard 25 kliks open van dicht

Harde snelle baan?
Minder uitgaande demping, dus 27 kliks of meer open van dicht.

Zandbaan met diepe knippen?
Meer uitgaande demping, afstelling naar 22 kliks of minder open.

   

Hoge snelheid
Bovenop de schokdemper, boven het reservoir, met sleutel 14 of 17 (afhankelijk van merk schokdemper) af te stellen. Standaard anderhalve omwenteling vanaf dicht.

Slaat door met springen of tegen een schans aanrijden (te zacht)?
Dichtdraaien, maar nooit helemaal dicht.

Rijdt "te hoog" (te hard)?
Opendraaien.